Pesetasen rullar…

Kul med all respons, och nyfikna frågor, från er följare. Som vanligt är det många som ställer frågor om boende, dit och hemresa osv. Men jag får även mycket frågor om det är dyrt i Spanien osv. Svaret på den frågan är till viss del NEJ. Men det är långt i från så billigt som när vi började åka hit 2015.

Men visst finns det en ekonomisk fördel gentemot Sverige för annars hade vi ju inte kunnat hänga här nere under hela vår semester. Diesel ligger på närmre 2 kronor lägre än i Svedala medan matpriserna, även om de gått upp, fortfarande är ca 20% billigare än på hemmaplan. Med andra ord kan man komma rätt långt med självhushåll och att man äter hemma en del kvällar istället för att gå ut och äta.

Och när vi ändå är inne på restaurangmat så har även de blivit lite dyrare. Självklart en kombination av dyrare råvaror men även svagare svensk krona. Å andra sidan brukar vi landa på 850-950 kronor när vi är ute och äter med familjen. Två vuxna, tre barn – dryck, förrätt, varmrätt! Detta att jämföra med den dubbla kostnaden (om inte mer) när vi går ut och äter i Sverige.

Å när det gäller dryck så är det oxå billigare. En öl ligger på runt 25-50-lappen medan en drink hamnar runt det dubbla. Men självklart vissa ställen har självklart billigare. Men självklart varierar alla kostnader beroende på typ av restaurang och bar.
Med andra ord så brukar vi köra 50/50 här nere dvs 3-4 restaurangbesök i veckan och resten blir till att laga mat själv. Inte alltid lika roligt men nödvändigt om man ska hänga här nere nästan en månad.

Hur går era tankar om ekonomi och semester?

Tenn! 10 Årig bröllopsdag

Att få fira sitt 10 år som gift i spanien bara det är en present i sig.

M hade bokat i oss på Browns, vi har varit där varje år på vår bröllopsdag när vi har varit nere. Älskar miljön, maten drinkarna. Det är ngt dyrare men så värt när man vill lyxa till det.

Vi åt så himla god mat och vinet?! Herregud gifte sig direkt. Så ett starkt tips, vill ni vara här nere så gå dit. Vi väntade på taxi i zonen, men tog alldesles för lång tid så vi hoppade upp på varsin voi, tog oss 5 minuter. Så vill man vara lite wild så kör på det 😉

Som sängfösare så blev det självklart Morgans på the Strip. Samma sk där… Alltså stället, drycken, inredningen, musiken wowow känsla över det

Vi hade bestämt att inte ge varandra ngt men fick två fina armband från honom <3 Bara något symbolikst som han sa..

Vi hade en jätte fab kväll, och det är skönt med egentid att bara få vara Samone & Martin.

#TACKSAMHET

Fem dagar…

Varma soliga hälsingar från Cabo Roig..

Nu är det lördag och fem dagar har vi varit i Cabo Roig. Det är ju ungefär så lång tid det tar för oss att såväl landa som acklimatisera sig.

Acklimatisera sig tänker ni? Ja, för värmen har slagit till med full kraft mot Costa Blanca kusten. Medveten om att svensk media gärna vill blåsa upp det hela med rubriker, och uppmaningar, som att ”lämna inte era hotellrum” osv. Enbart i jakten på klick för visst är här varmt men även om tempen ligger strax över 34 grader så är det en rätt behaglig värme. Och dessutom bor vi ju vid havet vilket innebär att det fläktar rätt bra vid både pool och strand.

Fem dagar innebär dessutom att vi redan hunnit avverka en del. Vi har avlagt besök på såväl makens som döttrarnas favoritrestauranger, hunnit fira att Spanien är vidare till final i EM och även fått en kväll på tu man hand för att fira 10 år som gifta! Givetvis på vår favoritrestaurang Brown’s vid La Zenia.

Men jag låter bilderna tala för sig själv och tveka inte att höra av er om ni undrar över något

Efter vi har packat in alla sakerna i huset så drog vi till Lidel och fyllde kyl/frys
En efterlängtad öl till M som kört oss ner till Spanien <3

Första personalen sa- gud vad de har blivit stora barnen. Kul när de känner igen oss. Ändå samma personal sen 7år tillbaka 😉

En fördrink DioVio

Lunch i magen efter poolhäng

Ett måste, bli rånad på oliver Haha hon öser på sen har du oliver för 200kr 😉
Grillad kyckling med potatis, – bara ett måste sjukt gott!

Ny strandväska från affären fick följa med hem.

Dagen D – Mot Cabo Roig

Godmorgon från en varmt och kvavt med lite molnigt Spanien…

Nu är vi riktigt utvilade efter nio timmars sömn och frukost i magen samt lite poolhäng denna morgon på hotellet så är vi redo att köra vidare till Spanien.

Vi startade resan i lördags, vi hade bokat en senare båt än vanligt 2045 då det var billigare (715kr) de övriga tiderna hade ett dyrare pris nästan 1900kr Så man ska vara rätt tidigt ute, minst 1 månad innan för att kunna få ett bra pris. Men hur som haver. Så lämnade vi Helsingborg klockan 14.00

Hejdå Huset
En liten Deeney som ville följa med <3

Vi tänkte ta båten som gick 1715 men det var extrema köer precis innan man kör in på färjeläget i Rödby. Så båten hann vi inte med. Det fick bli den som gick 1815. Båten var i hamn vid 19.00 i Puttgarden. Martin hade gjort en checklista vid ca hålltider så det var rätt kul att se under resan gång. Vi körde in allt och passade på att tanka i Luxemburg vilket är betydligt billigare än i Tyskland och Frankrike. Det flöt på extremt bra i Tyskland och delar av Frankrike. Tullarna i Frankrike var ju lite sisådär denna gång. De tar nästan alla kort, men vissa gånger tog de inte blipp eller kort som tur var så hade vi lösa pengar. Så ett tips är att ta ut pengar.

Obligatoriska ölen till mamma
Dags att köra av båten, och töserna är preppade med film och dricka och gott gott 😉

Frukost som vanligt blev det på en rastplast i Frankrike. Skönt att sträcka på benen. Jag hade fyllt kylboxen med allt möjligt gott, och ni vet den där första koppen kaffe, mmmm.

Problemen med köer började inte förrän när vi rullade in i Lyon vid 10 på söndagförmiddagen. Det var många köer och vi tappade säkert 1,5 timme där. Vi nådde den spanska gränsen strax efter 17,  generellt så flyter alltid trafiken på i Spanien men denna gång stötte vi på bekymmer några mil norr om Barcelona. Vi stod i kö mer eller mindre hela vägen in mot staden. och tappade ytterligare 1,5 timme. Vi hade planerat in en stopp med övernattning, men vi chansade att boka detta när vi började närma oss målet. Planeringen var att vi skulle vara på plast vid en liten kustort söder om Barcelona vid 19.00 tiden men pga av förseningarna var vi inte på plats förrän 2130.

Bagels fyllda med, färskost, ruccola,salami,brie. Kvällsmat
Möta solen på morgonkvisten <3

Sovstund på en rastplats för M (Han fick snällt låna Adels sovmask, haha

Jag hade hittat ett hotell 4-stjärnigt med halvpension för 1.800kr. Ett väldig bra pris för en hel familj. Hotellet heter RVHotels Ametlla Mar Då vi var så sena så sprang vi nästan in i restaurangen och åt. När vi väl checkade in så ville de erbjuda oss en lunch dagen efter pga att vi var så försenade (vi hann dock, men stressigt) så det var ju väldigt gulligt

Efter 31 timmar i bilen så passade en skön dusch, ombyte och mat i magen perfekt. Vi satte oss i baren, töserna skaffade kompisar direkt och gick upp på barndansgolvet och skakade loss, haha.. Vi njöt av varsin god drink. Sen kallade sängen, måste jag nämna att det tog 1 nanosekund att somna?!

Som sagt nio timmars sömn, ner till frukostbuffén fyllde på med energi. Töserna passade på att utforska poolområdet, jag gick ner mot havet och vi tog det lugnt en timme.

er Nu sitter vi i bilen och alla längtar till vårt Cabo Roig. Skönt att det är så lite timmar kvar på resan. Från hotellet till Cabo Roig, är det ca 4 timmars körning.

Och gud så stolt jag är över alla barnen som inte har klagat det minsta, utan de har haft det så bra i bilen, och även sovit mer eller mindre hela natten i bilen. Men att Martin har fixat detta igen (9:e året) Grymt jobbat älskling!

De fortsätter sova 😉

Vi ses och hörs.

Räknar ner mot värmen

Så nu är takboxen på plats och vi lämnar Sverige i övermorgon. Och det ska bli så otroligt skönt för jag e så förbannat trött på regn och rusk och 14 grader. I Spanien väntar 30+ och det ska bli riktigt härligt och det behövs.

Jag har passat på att göra ärenden idag bla handlat och fyllt upp kyl och frys till dottern som ska bo i huset ett tag, sen kommer även hon ner. Härligt med hela familjen samlad.

I morn ska vi köpa det sista för resan, sen är det packning som gäller. Har säkert packat med mig för mycket men så är det alltid haha.

Han med lite teater förra veckan, Nötter som spelas upp på vackra Fredriksdalsteatern. Är ni i Helsingborg, så är tips att besöka parken.

Nu ska vi se Snuten i Hollywood Axel F på Netflix. Har ni sett?