Torsdag, skolavslutning och mammografi

Torsdag och vilken dag det har varit!

På agendan stod skolavslutning för Eden & Adele. Mina tjejer har nu avslutat lågstadiet och trean är officiellt över. Till hösten väntar mellanstadiet och ett nytt kapitel i deras liv. Jag kan knappt förstå hur fort tiden går. De är så stora, modiga och fantastiska.

Skolavslutningen var jättefin med sång, tal och avtackning av lärarna. Efteråt fick vi lämna över de små presenterna som töserna satt och pysslade med kvällen innan. Så kul att få ge något personligt till de som tagit hand om våra barn under året.

Sedan blev det full fart vidare. Tjejens skulle på läger. De kommer vara borta ända till lördag och det känns faktiskt lite konstigt. Man är så van vid att alltid ha dem hemma. Samtidigt vet jag att de kommer få det fantastiskt roligt.

Resten av dagen har bestått av jobb, jobb och lite mer jobb innan det var dags för mammografin. Själva undersökningen tycker jag inte är särskilt jobbig, det är mer väntan och oron som kommer efteråt. Att vänta på svar är nog det som känns tyngst.

Nu har jag precis satt mig ner och njuter en stund i solen. Liam är tack och lov på bättringsvägen efter att ha varit sjuk hela veckan. Så typiskt när han precis skulle börja sitt sommarjobb.

M ska på fotboll ikväll, något derby som tydligen är väldigt viktigt. Själv bryr jag mig inte särskilt mycket längre och är faktiskt ganska nöjd med att stanna hemma.

Till middag blir det något som min bästa vän Lollo tipsade om: tryffelpesto med pasta och prosciutto. Enkelt, somrigt och framför allt väldigt gott.

Hoppas ni har haft en fin torsdag! ☀️

Sveriges nationaldag och sköna söndag

Vilken härlig söndag vi haft! Vi har passat på att pyssla lite hemma, ni vet sådant där som känns så skönt när det väl är gjort. Nya sängkläder i sängarna, spaet är rengjort och fyllt med nytt fräscht vatten, tvätten är tvättad och matlistor för veckan är skrivna. Jag älskar verkligen de där lugna dagarna när man bara får fixa i sin egen takt.

Fredagen blev väldigt lugn. Jag somnade strax efter klockan 21 och fick ihop över elva timmars sömn. Det behövde jag verkligen!

På Sveriges nationaldag tog vi oss ner till stan. Eden och Adele fick åka veteranbrandbil genom Helsingborg, vilket var dagens höjdpunkt för dem. Sedan strosade vi runt och tog något gott att äta och dricka på några olika ställen innan vi cyklade hem igen. Alltså vilken perfekt dag!

 

 

Vi sprang även på storasyrran med familj och tog en öl tillsammans medan vi lyssnade och dansade till Partymys. Så mysigt när man bara råkar ses sådär.

Väl hemma tände vi grillen och jag gjorde en pokébowl till oss. Kvällen var så ljuvlig att vi satt ute ända till klockan ett i natt. Ljummen luft, gott sällskap och känslan av sommar  – det blir inte mycket bättre än så.

Nu väntar en vecka med fullt ös. Jobb, skolavslutning för Eden och Adele som nu har gått ut trean och till hösten börjar mellanstadiet. Tänk att de blivit så stora! Direkt efter skolavslutningen väntar dessutom tre dagars läger för tjejerna.

Själv ska jag iväg på mammografi. Jag känner samma oro varje gång. Inte för själva undersökningen, utan för väntan på svaret efteråt.

Nu står storkok på schemat. Det blir en rejäl chili till veckans lunchlådor för mig, Martin och Liam. Och på tal om Liam, han börjar sitt sommarjobb på måndag. Han har precis avslutat tvåan på gymnasiet och nästa år tar han studenten. Herregud.

Min lilla kille håller verkligen på att bli stor. ❤️

Dagar som gått alldeles för fort

Det känns som att den här veckan och helgen bara har rusat förbi.

I torsdags blev det en kväll tillsammans med mina systrar. Vi kom iväg några timmar, åt gott och hann prata ikapp om både det ena och det andra. Sånt där man inte alltid får till mitt i vardagen. Vi åt en trevlig middag på Spectrum i Helsingborg.

Det som gör restaurangen lite speciell är att den drivs med en tydlig inkluderingsidé. Namnet “Spectrum” syftar både på ett spektrum av smaker och ett spektrum av människor. Restaurangen ger plats för unga vuxna med autismspektrumdiagnos att arbeta inom verksamheten. Maten drycken och kunskapen om vinerna var helt magiskt. Hit ska fler gånger. Ett måste när ni är i Helsingborg.

Igår var det Söderdagen här i Helsingborg. Vi gick en sväng på stan, tittade på uppvisningar och njöt av den härliga stämningen som alltid infinner sig när det händer något i stan. ViBo Cirkusskola var på plats och det är alltid lika kul att se barnens utveckling. Eden och Adele var med och uppträdde och det märks verkligen hur mycket de har lärt sig.

Efter uppvisningen fortsatte vi dagen med en god middag på Hygge. God mat liten smak av Danmark i vårt Helsingborg. Därefter gick vi vidare till Café 1886 för en fika innan vi rundade av dagen.

Idag är det Mors dag och om en stund väntar ännu en uppvisning på Tryckeriet. Tjejerna har sett fram emot det länge och det ska bli roligt att få se dem på scen igen.

Annars blir det en ganska lugn söndag. Vädret visar sig inte från sin bästa sida. Så bli en skön hemmadag. Men fick en fin present på sängen i morse. Älskade barn❤️

Innan jag rundar av vill jag också påminna om att idag är sista dagen att använda min kod LINSALUSEN hos TrendRehab. Koden ger hela 28 % rabatt på stora delar av sortimentet. Jag använder själv flera av deras produkter här hemma och det är många av er som passat på under kampanjen.

Nu ska jag fixa det sista innan vi åker iväg till Tryckeriet. Hoppas ni får en riktigt fin söndag, oavsett om ni firar Mors dag eller bara njuter av en ledig dag tillsammans med nära och kära.

45 år, NIE-nummer och ett steg närmare Spanien

Tisdag och äntligen har värmen hittat tillbaka till Skåne. Visst, himlen är fylld av en del vita moln idag, men det gör faktiskt ingenting. Efter månader av kyla känns det fantastiskt att kunna sitta ute och njuta av eftermiddagen igen.

Efter en intensiv arbetsdag var det dags att köra till polisen med småtjejerna för att fixa pass. Lite märkligt egentligen, för numera känns det som att man knappt visar pass någonstans. Inte ens när man flyger är det alltid någon som tittar. Men regler är regler, och pass ska fixas.

I lördags firade jag mina 45 år. Vilken kväll det blev!

Jag hade bestämt mig för att göra all maten själv, och det blev en rejäl buffé. Fläskfilé, kycklingspett, helsida lax, potatis, pastasallad, potatissallad, melon- och fetaostsallad, massor av goda såser och tillbehör. Ja, ni vet… lite av allt och lite till. Resultatet? Ett kylskåp som fortfarande dignar av mat. Men det var det värt.

Den vita kostymen hittar ni här och här. Finns i en del olika färger, så snygg tänker jag:)

Det blev en fantastisk kväll fylld av skratt, kärlek och människor som betyder mycket för mig. Precis så som jag önskade att min 45-årsdag skulle bli. Jag tror faktiskt inte att jag somnade förrän strax efter klockan fyra på morgonen.

Och som om det inte vore nog så kom det idag ett mejl från vår advokat.

Våra NIE-nummer är klara. Shit alltså. Jag tror faktiskt inte att jag riktigt har förstått det ännu. För varje liten sak som blir klar känns Spaniendrömmen mer verklig. Nu är det inte bara planer, bilder och längtan längre. Nu händer det på riktigt. Om bara sju veckor får vi nycklarna till vårt hem i Spanien. Vårt hem. Bara att skriva de orden ger mig gåshud.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på känslan. Det är förväntan, glädje, nervositet och tacksamhet i en enda stor röra. En dröm som funnits så länge håller sakta men säkert på att bli verklighet.

Just nu sitter vi på framsidan hemma, njuter av den skånska eftermiddagssolen och försöker landa lite efter allt som varit. Snart ska vi äta kvällsmat och fortsätta den där vanliga vardagen som på något sätt känns lite extra fin idag. Kanske för att livet just nu innehåller så mycket att längta efter. Och kanske för att vårt lilla Casa Linn aldrig har känts närmare än det gör idag.

Födelsedag 45år

1981 den 14 maj föddes jag. Igår fyllde jag hela 45 år. Och vet ni… det känns faktiskt inte jobbigt alls. Tvärtom. Jag välkomnar det med öppna armar. Tacksam och glad över att få fylla år. Sen att jag själv känner mig som 28+… ja det är en helt annan historia haha.

Eftersom både vi och barnen var lediga sa jag till Martin kvällen innan:

”Imorgon tar vi sovmorgon allihopa.”

Nu blev ju natten allt annat än lugn för min del. Jag vaknade typ en gång i timmen och när klockan närmade sig halv tio kom barnen och maken in med skönsång. Adele stod där och flinade och sa: ”Mamma du fejksov” Min lilla tjej… hon kan läsa av sin mamma direkt.

Jag blev så otroligt bortskämd. Fina presenter, smycken, skor, egenskrivna kort, teckningar och massa kärlek. När jag sedan kom ut i köket möttes jag av världens finaste skylt som de hängt upp ovanför valvet. Då grät jag igen.

I köket väntade buffé, mimosa och precis allt sånt där som jag älskar. Jag är så genuint tacksam för allt Martin och barnen gjort för mig. Det behöver inte vara stort och märkvärdigt. Det är omtanken. Kärleken. Att de verkligen ville göra dagen speciell.

Resten av dagen spenderades hemma på soldäcket. Bubbel, rosé, plockmat och bara massa mys. Precis så som jag älskar det.

Sen kom nästa överraskning.

Jag fick veta att jag skulle göra mig i ordning för vi skulle ner på stan. Vi brukar nästan alltid vara hemma när jag fyller år så jag blev verkligen överraskad. På med mitt fina jumpsuit från Spanien. Blått brukar egentligen inte vara min färg men den är faktiskt himla fin.

In i taxin och vidare ner till Oceanhamnen här i Helsingborg.

Det blev restaurangen Zushi. Där väntade sushi som vart fantastiskt gott, otroligt fin restaurang med ett stort körsbärsträd mitt i lokalen som lyste upp hela stället. Dessvärre måste jag säga att servicen var under all kritik och det är faktiskt jättetråkigt för ett så fint ställe. Jag hoppas verkligen att det blir bättre nästa gång.

När vi kom hem blev det Eurovision, bubbel och choklad innan kvällen slutade på ett sätt som bara känns så typiskt oss. Vid halv ett inatt väckte sonen oss och till slut låg vi allihopa och sov i soffan jag, Martin Eden oach Adele. Helt otroligt egentligen, för samma sak hände i tisdags också. Kanske är inte Eurovision lika spännande längre haha.

Men vet ni…

Jag är så otroligt tacksam.

Tacksam för dagen.

För familjen.

För alla gratulationer från er, nära vänner och familj.

Och för livet.

Och mitt i allt detta går tankarna hela tiden till Spanien. Att en av mina stora drömmar faktiskt slagit in. Att vi har vårt boende där nu. Det känns fortfarande overkligt ibland.

Jag bjuder på lite bilder från dagen så ni också får ta del av den.

Nu hoppas jag att ni får en riktigt fin fredag. Själv ska jag njuta vidare här ute på soldäcket med ett glas vitt i handen medan Martin kopplar in poolen.

Och bara den meningen…

den betyder sommar för mig.

Mellan yogapass och spanska gränder – livet i Nerja

Det är något speciellt med de här dagarna här i Nerja. Tempot är lugnare, kroppen slappnar av och hjärnan får äntligen vila lite. Vi började som vanligt morgonen med yoga på takterrassen med och havsluften runt oss. Alltså den starten på dagen… magisk.

Jag känner verkligen hur mycket verktyg och inspiration jag tar med mig hem från den här resan. Det handlar inte bara om kost och hälsa utan också om att stanna upp, lyssna på kroppen och faktiskt ta hand om sig själv på riktigt.

Maten här har också varit fantastisk. God, fräsch och lagad med kärlek. Så mycket skratt runt borden, nya samtal och den där härliga känslan av att bara få vara i nuet tillsammans med ett gäng fantastiska kvinnor.

Igår onsdag var det ledig dag så alla gjorde lite som de själva ville. Jag, sis och Anna valde att bara njuta ordentligt av dagen. Vi hängde vid poolen i timmar, pratade, skrattade och bara landade i solen.

På eftermiddagen gjorde vi oss i ordning och tog oss ner till Nerja centrum. Jag älskar verkligen Spanien. Små gränder, mysiga barer, människor överallt och den där avslappnade spanska atmosfären. Vi satte oss först på en härlig liten bar och bara njöt av livet innan kvällen fortsatte till Oculto, en häftig restaurangupplevelse.

Nästan gömd i en vanlig liten gränd utan någon stor skylt eller tydlig entré. För att komma in behöver man en kod som man får innan sitt besök och när dörren öppnas känns det nästan som att kliva in i en hemlig värld. Lite speakeasy-känsla med mörk, lyxig miljö, fantastisk mat och en atmosfär som bara sa wow från början till slut.Kvällen blev verkligen pricken över i:et på en redan fantastisk dag här i Spanien. Och jag känner mer och mer att den här resan var precis vad jag behövde.

Nu ska jag träffa Gunilla som är lymfolog. En timme med henne ska bli magiskt för kroppen!

Godmorgon från Spanien. 

Jag vaknade tidigt i morse, drog på mig yogakläderna och gick upp till taket. Solen var redan där, värmde huden. En timme senare kände jag mig både lugnare och piggare som att kroppen hade fått vakna i sin egen takt. Alltså, vilken start på dagen. Precis så som man vill att morgnar ska kännas.

I lördags lämnade vi Sverige för en vecka här i Nerja, och jag kan redan nu säga att det här var exakt vad jag behövde. En paus. Ett avbrott från vardagen där hemma, från måsten och tempo och istället bara få landa i nuet.

Det här är inte vilken resa som helst, utan en riktig hälsoresa tillsammans med min syster och Anna Hallén. Vi är ett härligt gäng på 20 personer som delar dagarna tillsammans, och det finns något väldigt fint i att göra den här typen av resa ihop med andra som också vill må bra, både i kropp och själ.

Dagarna har en så skön rytm. Vi börjar med yoga varje morgon, uppe på taket med utsikt över hustaken och himlen som aldrig riktigt slutar vara blå. Sen äter vi frukost tillsammans, och därefter väntar föreläsningar som verkligen sätter igång tankarna. Anna är otroligt inspirerande, hon har en så bred kunskap inom kost, hälsa och stress, och pratar om kroppen på ett sätt som känns både logiskt och snällt. Det handlar inte om prestation, utan om balans. Om att förstå sin kropp och ge den det den faktiskt behöver.

Utöver det lagar vi mat i olika grupper, vilket är både kul och lite oväntat man lär känna varandra på ett helt annat sätt när man står där tillsammans i köket. Och så har vi såklart det där som gör hela upplevelsen komplett: solen, värmen, poolen. Att bara kunna lägga sig ner, känna solen mot huden och inte ha en enda tid att passa.

Snart väntar frukost med gänget, sen blir det ännu en föreläsning innan vi rundar av dagen med sol, bad och en liten tur ner mot stan.

Det bästa av allt? Känslan av att jag kommer åka hem med så mycket mer än bara fina minnen. Jag kommer ha med mig nya verktyg, nya tankesätt och framför allt en påminnelse om hur viktigt det är att faktiskt stanna upp ibland.

Och just nu försöker jag bara vara kvar i den känslan. Här och nu. I solen, på taket, i kroppen.

Ha en fin tisdag och här bjuds det lite bilder från dagarna.

Sol och Spanientankar….

Hur härligt är det inte att solen har landat i landet?!

Direkt efter jobb kom jag hem och ordnade soffloungen på plats och tog fram alla dynor så himla skönt att kunna sitta ute igen.

Men tankarna går konstant till Spanien. Vaknar med idéer, skriver listor. I morse väckte jag Martin med ännu en lösning på förvaringen – den där lilla ytan vid köket innan takterrassen där kyl/frys och tvättmaskin står… jag ser exakt hur jag vill ha det. Nu ska vi bara få till det i verkligheten. Lite trolla får man ju.

75 dagar kvar tills vi sätter nyckeln i vårt hem i Spanien. Fortfarande helt overkligt. Vi kommer som sagt att bila ner och det är sjukt bra för vi behöver bilen där nere för att kunna handla till boendet.

Annars flyter allt på.
Repar mig från förkylningen, men är så trött, har redan lagt mig i sängen och klockan är knappt halv åtta.

Men det händer lite roliga saker i slutet av veckan som jag verkligen ser fram emot, berättar mer när det närmar sig.

Ha en riktigt skön kväll

Scroll to top
error: Bilden är skyddad!!